MOPOAUTOISTA……..

…….Kuulee monenlaista juttua.

Itse en ole koskaan mopoautoon istunut taikka sillä ajanut, mutta olen joutunut selvittelemään mopo- ja muidenkin autojen kolareita.

Päällimmäisenä on mieleeni jäänyt se että nämä härvelit eivät tarjoa mitään suojaa sisällä oleville.

Puskureita ja peltiä ei paljoa ole, puhumattakaan turvatyynyistä. Onnettomuustilanteissa jälki on hirveää.

Mopoautoja ei valmisteta Suomessa. Kaikki tuodaan ulkomailta ja näppituntumalla veikkaan hinnan pyörivän siinä 15 000 euron tietämillä.

Se on ISO tukku riihikuivaa.

Mopoautoikäisellä harvoin on omia afäärejä niin paljon jotta voisi menopelin omilla rahoillaan hommata, eli huoltajat taikka huoltaja maksaa.

En luule vaan tiedän että tuon ikäisillä on paljon muitakin harrasteita, joten rahareikiä piisaa.

Tästä päästäänkin varsinaiseen asiaan, eli siihen että entäs jos:

Jos saisimme aikaiseksi sellaisen lakimuutoksen että mopoauton ei enää tarvitsisikaan olla pelkkä muoviläjä jossa metallia on pelkästään moottorissa ja vakuutuskilvessä.

Jos tavallisesta autosta voisi ns. lastulla ottaa tehoja pois niin paljon että menopelin rakenteellinen nopeus olisi sama kun mopoauton.

Hommahan menisi niin, että nuorelle hommattaisi vaikkapa pieni henkilöauto.

Se olisi huomattavasti mopoautoa halvempi ja ennenkaikkea turvallisempi.

Henkilöauto on alunperinkin rakennettu autoksi, joten siinä on ihan oikeaa peltiä ympärillä, ihan oikeat puskurit ja ihan oikeat turvatyynyt.

Se olisi auto, eikä lelu!

Ajoneuvo muutettaisiin ”lastulla” sellaiseksi että sen rakenteellinen nopeus olisi sama kun mopoauton. Nopeuden muutos todennettaisiin katsastuksessa, jossa menopeli muutoskatsastettaisiin mopoautoksi. Auton tunnuskilpi pois ja mopoauton vakuutuskilpi ynnä hitaan ajoneuvon kolmio tilalle.

Ammattilainen lastuttaa auton muutamassa minuutissa, eikä se katsastuskaan niin hirveitä maksaisi.

Kun nuori saisi käyttöönsä tällaisen menopelin, hän ajelisi sillä niin kauan kun saisi oikeuden kuljettaa varsinaista autoa.

Kun nuoren käyttämä auto olisi lastuamalla muutettu alitehoiseksi, voisi sen lastun myös poistaa ja kappas vaan – nuorella olisi käytössään taas ihan oikea auto, joka on juuri se sama jolla nuori on opetellut liikkumaan muun liikenteen seassa kolmisen vuotta.

Lastun poistamisen jälkeen käynti katsastuskonttorilla jossa todettaisiin kulkupelin luonteen jälleen muuttuneen, uusi rekisteriote ja uudet kilvet ja perästä kolmio pois ja eikun baanalle…..

Nuorella olisi selkäytimeen säilöttynä ajoneuvon kääntösäde, pysähtymismatkat ja muut ajoneuvon turvalliseen kuljettamiseen liittyvät ominaisuudet.

Te tiedätte mitä tarkoitan! Tutulla ajoneuvolla on aina turvallisempaa ajella kun ventovieraalla. Ainoa muuttuja olisi ajoneuvon rakenteellinen nopeus.

Minä väitän rohkeasti että jos tuollainen lakimuutos saataisiin aikaan, vähenisivät nuorten liikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset ja siinä sivussa monet lapsiperheet vielä säästäisivät sievoisen summan rahaa.

Niin ja lopuksi se tärkein:

Ajatus ja idea ei ole lähtöisin oman piponi alta, vaan maakunnan luottomiehen ajatushautomosta.

Mitäs mieltä raati on – olemmeko me tämän ajatuksen kanssa kaksin, vai saako tällainen tuuminki laajempaakin kannatusta?

Kyselee Reijo