MAAKUNTALEHTEEN LÄHETTÄMÄNI VASTAUKSET…..

Sanomalehti Ilkan politiikan toimittaja Maria Tyynismaa lähetti sähköpostilla tiistaina 2.4.2013  mm. minulle alla olevan viestin:

”Aihe: KYSYMYS

Aurinkoista aamua Seinäjoelta!

Hallituksen kehysriihen veroratkaisut ovat keskusteluttaneet poliitikkoja myös Pääsiäisen aikana. Teen aiheesta juttua Ilkkaan ja Pohjalaiseen, ja toivoisin teiltä vastauksia seuraaviin kysymyksiin mahdollisimman pian.
1. Vastaako hallituksen osinkoveroratkaisu omaa oikeudentajuasi?
2. Pitääkö kehysriihen päätökseen tehdä muutoksia lainvalmistelun yhteydessä?
3. Millaisia muutoksia?
4. Mistä osinkoverotuksesta noussut  kohu mielestäsi kertoo?”

———————————————————————

Vastasin viestiin seuraavana päivänä, sillä tiistaina ei aikataulu antanut myöden istua koneella kirjoittamassa. Huomaa että olen vastannut ENNEN hallituksen tekemiä ”valuvikojen” korjauksia.

Koska en ole nähnyt kummassakaan maakuntalehdessämme omia kommenttejani, niin julkaisen Tyynismaalle lähettämäni sähköpostivastauksen tässä.

———————————————

Tervehdys verstaalta!

Koska en tiedä palstatilan pituutta enkä merkkien määrää, niin yritän tiivistää vastaukseni mahdollisimman lyhyeen.

KYSYMYS 1

Ei vastaa alkuunkaan.

Minun oikeustajuni mukaan veroa on maksettava maksukyvyn mukaan. Nyt tehdyssä ratkaisussa todella suurituloisilla henkilöillä on mahdollisuus omistamiensa holdingyhtiöiden kautta kotiuttaa osinkoja käsittämättömän pienellä veroprosentilla.

Samaan aikaan pienosakkeenomistajien osinkojen verotusta esitetään kiristettäväksi.

Eli Kataisen mallissa se jolla on jo ennestään – saa entistä enemmän ja edullisemmilla veroilla ja se jolla on vähemmän joutuu maksamaan korkeampaa veroa.

Mielestäni peruslähtökohta on se että tehtaan tuotanto-osastolla työskentelevän kädestä suuhun elävän duunarin veroprosentti ei voi olla korkeampi kun kyseisen tehtaan omistavan ja huippuosinkoja kotiuttavan monimiljonäärinkään.

KYSYMYS 2

Pitää tehdä muutoksia

KYSYMYS 3

Tämä on laaja ja monipiippuinen kysymys. Itse pidän erittäin varteenotettavana vaihtoehtona sitä, että otetaan jälleen käyttöön yritysmuodosta riippumaton investointiverolaki. Tällä lailla mahdollistettaisiin se, että taloudellisesti kannattava, eli voittoa tuottava yritys voisi siirtää osan voitostaan ns. investointitilille ilman että tästä voitosta joutuisi maksamaan veroa.

Yritys voisi kerätä rahaa tilille ”pesämunaksi” sellaisia investointeja varten joita ei voida toteuttaa hetimiten varojen puutteessa.

Rahat olisivat tilillä käytössä esimerkiksi vaikka 5 vuotta jona aikana yrittäjän olisi veroedun saadakseen  investoitava rahat yritykseen. Jos rahoja ei käytetä yritykseen tuon ajan kuluessa, palautuvat rahat yrityksen taseeseen ja yritys joutuisi maksamaan niistä normaalin veron.

Mielestäni tällaisen ajatuksen etuna on se, että se suosii kannattavia yrityksiä, sillä vain kannattava yritys tuottaa voittoa. Kun yritys on kannattava, on sen toimintaa kannattavaa myös kehittää ja laajentaa ja tätä kautta luodaan lisää työpaikkoja.

Minun käsitykseni mukaan maassamme olevat harvat suuryritykset eivät työllistä tulevalla kasvulla, vaan työllisyyttä ja kasvua on haettava pienistä mikro ja makroyrityksistä. Näissä on potentiaalia kasvaa, mikäli kasvuun annetaan mahdollisuudet ja yhteiskunnan tuki.

Sen verohyödyn minkä yhteiskunta menettää vapauttamalla verosta yritykseen investoitavat varat, saa yhteiskunta moninkertaisesti takaisin parantuneen työllisyyden seurauksena.

Yhteisöveron lasku ei luo lisää työpaikkoja, koska tällaisena aikana yritykset eivät lisää henkilökuntaansa kun aivan pakon edessä. Yhteisöveron lasku kartuttaa vain yrityksen kassaa, mutta ei työllistä ja kasvata yritystä. Investointiverolain muutoksella kasvavasta kassasta olisi edullista siirtää osa investointitilille jolla olisi investoitava taikka sitten maksettava korkeampi vero. Tätä kautta yhteisöveron lasku välillisesti loisi myös uusia työpaikkoja.

Erittäin tärkeää on poistaa hallituksen esityksestä kohta jossa näiden holdingyhtiöiden kautta monimiljonäärit voivat kotiuttaa 7-8% veroprosentilla osinkoja, kun samaan aikaan piensijoittajat joutuvat maksamaan korkeampaa veroa. Jonkinlainen progressio olisi saatava myös osinkojen verotukseen ja nimenomaan niin että veroprosentti NOUSEE mitä enemmän osinkotuloja on, eikä päinvastoin.

KYSYMYS 4.

Hallituksen esityksessä näyttää olevan viitteitä suursijoittajien erittäin kovasta ja onnistuneesta edunvalvonnasta. Hallitus kumarsi suursijoittajien suuntaan ja käänsi selkänsä piensijoittajille. Samalla käännettiin selkä myös pienyrittäjille ja tämä hämmästyttää koska pääministeripuolue Kokoomus painottaa kovasti yrittäjämyönteisyyttään. Minun tulkintani mukaan puheet ja teot eivät tässä nyt kohtaa.

Kohu kertoo selkeästi siitä, että kansalaisten mitta alkaa vähitellen täyttyä. Hallitus masinoi verouudistuksen jota kansa ei hyväksy ja se näkyy ja kuuluu.

Reijo Hongisto