ISOVELI VALVOO………

Hallitus esittää autoilijoille tienkäyttömaksuja.

Ruuhkasuomessa ajokilometrin hinta olisi 6 snt ja harvemmilla seuduilla puolta halvempi.

Maksuja esitetään, mutta ei kerrota millä maksujen perusteena olevat ajokilometrit todetaan.

SE on mielestäni aika oleellista.

Määrätäänkö veroluonteinen tienkäyttömaksu autoilijan oman kertoman perusteella, vai todetaanko ajetut kilometrit esimerkiksi ajoneuvon vuosikatsastuksen yhteydessä.

Oma ilmoitus ajokilometreistä jäänee pois laskuista hetimiten ja tuo vuosikatsastuskin askarruttaa, koska uusia autoja ei tarvitse joka vuosi katsastaa.

Uskon, että vain ajoneuvoon asennettavan satelliittipaikannuslaitteen avulla pystytään seuraamaan kaikenikäisten ajoneuvojen liikkeitä.

Nasta koriin ja ISOveli tietää missä liikut. Kätevää – eikö totta?

Käsitykseni mukaan ”nastan” voi asentaa suomalaisiin ajoneuvoihin, mutta ulkolaisten ajoneuvojen kohdalla voi tulla ongelmia, sillä Igor saattaa sanoa Njet, jos hänen autoonsa aiotaan ripustaa ylimääräisiä hiluvitkuttimia.

Samanlainen kieltävä tokaisu taitaa tulla myös muilla kielillä, joten kotimaisten määräystemme ulottaminen ulkolaisiin ajoneuvoihin voipi olla himpun verran hankalaa.

Tästä on pääteltävä että veroluonteisen tienkäyttömaksun maksajiksi kelpaavat ainoastaan kotimaisten ajoneuvojen omistajat.

Ulkomaiset ajoneuvot huristelevat teillämme ilmaiseksi – kuten tähänkin saakka.

Epistä – sanoo junnusukupolvi!

Mielestäni nyt on syytä vakavasti pohtia, josko ajatus satellittipaikannukseen pohjaavasta tienkäyttömaksusta kuopataan lopullisesti ja otetaan käyttöön ulkomaisille ajoneuvoille kohdennettu tietulli.

Kun suomalainen ajoneuvoyhdistelmä ylittää Ruotsin rajan, niin kuski kaivaa kukkaronsa esille ja maksaa tietullin, jotta saa jatkaa matkaa.

Tällainen tietulli on käytössä monissa maissa, mutta ei Suomessa.

Tällä hetkellä teillämme suhaa monta ulkolaista kuorma-autoa joko kabotaasiluvilla taikka kokonaan ilman lupia. Lastit siirtyvät sukkelasti paikasta toiseen ja kotimaiset kuljetusyrittäjät joutuvat seuraamaan sivusta katseella.

Monilla ulkolaisilla kuljettajilla ei ole käsitystä suomalaisista työaikalaeista ja ajoaikasäädöksistä. Ajopiirturin kiekko saattaa olla musta kun riihitontun naama, eikä siitä selviä milloin on ajettu ja milloin levätty.

Rajalla maksettava tietulli oikaisisi edes vähän pahasti vinoutunutta rahtiliikennettä ja jättäisi elämisen mahdollisuuden myös kotimaisille kuljetusyrittäjille.

Reijo