PIKAPALAUTETTA KILOMETRIVEROSTA…..

…….EN HYVÄKSY OLLILAN ESITTÄMÄÄ SATELLIITTIPAIKANNUKSEEN PERUSTUVAA KILOMETRIVEROA.

Lyhyet perustelut ilman sen kummempia krumeluureja:

-Paikannuslaite voidaan asentaa vain suomalaisiin ajoneuvoihin. Teillämme liikkuu myös ulkomaisia ajoneuvoja ja niiden kuljettajia vero ei koskisi.

-Laitteen hankkimiskustannukset kaikkiin rekisterissä oleviin autoihin maksaisivat 330 miljoonaa

-Perintään tarvittavan järjestelmän investointikustannukset olisivat noin 130 miljoonaa.

-Järjestelmän vuosittaiset ylläpito- ja operointikustannukset olisivat saman 130 miljoonaa.

Toki luvut ovat vain arvioita. Todelliset summat voisivat olla suurempiakin.

Minä ajattelen niin, että veroa on kerättävä jotta saadaan pidettyä tiestö kunnossa. Mutta, mutta ja MUTTA – näihin talkoisiin on osallistuttava muidenkin.

Kun suomalainen raskas ajoneuvoyhdistelmä ajaa Ruotsin maaperälle ja käyttää normaaleja valtaväyliä, joutuu kuljettaja maksamaan joka päivä 8 euroa tietullia.

Jokainen autoilija on nähnyt teillämme ulkomaan kilvillä olevia ajoneuvoyhdistelmiä. Näiden kuljettajat eivät maksa mitään tullia ja silti kuluttavat tiestöämme ja ennenkaikkea suomalaisten kuljetusyrittäjien leipää.

Väitteeni perustan kuljetusyrittäjiltä saamaani palautteeseen. Valitettavan moni ulkomainen autoilija rikkoo kabotaasi -säännöksiä ajamalla Suomen rajojen sisällä ylimääräisiä kuljetuksia. Tämä on pois suoraan suomalaisten kuljetusyrittäjien leivästä.

Tätä ei voi mitenkään hyväksyä.

Ehdotankin Ollilalle että alkavat vakavissaan pohtia tietullien perimistä ulkomaisilta ajoneuvoyhdistelmiltä, taikka pikemminkin niiden kuljettajilta.

Suomalaisiin autoihin en suosittele asennettavaksi minkäänlaisia satelliittipaikantimia.

Hairahtumatta enempää vainoharhaisuuteen, totean että autoon asennettu paikannin voidaan ohjelmoida mitä moninaisimmilla tavoilla vastaanottaa ja lähettää tietoa.

Kun tämä tieto singahtaa autosta satelliittiin ja satelliitista maahan toisella puolella maapalloa, voidaan tietoa ”analysoida” monilla tavoilla.

Hymyile – olet piilokamerassa – taikka ainakin mikrofonin äärellä.

………………………………..

Kirjoittelin yllä olevan tekstin kymmenessä minuutissa valmistautuen täysi-istuntoon ja sen alussa oleviin äänestyksiin.

Kun naputtelin viimeisiä rivejä, soi jo salin pilli. Nyt on äänestykset tältä päivää äänestetty ja voin jatkaa muutamalla rivillä aiheesta AUTOILUN HINTA.

Ollilan työryhmä esittää nykyisen auto- ja ajoneuvoveron poistamista. Tilalle esitetään ajokilometreihin perustuvaa veroa. Nämä kilometrit verottaja saisi ajoneuvoon asennetun paikantimen tiedostoista.

Mielestäni jo ajatus siitä että maksat erillistä veroa ajamiesi kilometrien mukaan on tuulesta temmattu. Tämä vihreän teknologian aikana suosituksi tullut lausahdus sopinee hyvin tähän vihreään vouhotukseen. Anteeksi krouvi sanonta!

On muistettava että kehä III:n sisäpuolella asuva henkilö X on julkisten kulkuyhteyksien suhteen kokonaan eriarvoisessa asemassa verrattuna vaikka Vimpelissä asuvaan serkkuunsa Y.

X ei välttämättä elämänsä aikana tarvitse omaa autoa, koska hän voi vallan mainiosti kulkea julkisilla liikennevälineillä.

Y ei selviä ilman omaa autoa Vimpelistä maailmalle, eikä edes Vimpelissä.

Kun valtiovalta on leikellyt julkisten kulkuyhteyksien tuet olemattomiin, ei julkista liikennettä juuri ole. Ainoaksi kulkuvälineeksi jää oma auto.

Suurin osa harvaan asutun alueen väestöstä käyttää jokapäiväisiin työmatkoihinsa omaa autoa. Jos tätä aletaan verottaa, isketään samalla työmatkakuluihin.

Niinkin ”hulluja” ihmisiä vielä vapaana kulkee että he käyttävät – tosin satunnaisesti – omaa autoaan myös muuhun kun työmatkaliikenteeseen.

Nykyisillä polttoaineen hinnoilla vapaa-ajan autoilu alkaa olla jo minimissä muutenkin.

Ollilan verolla se loppuu kokonaan.

Mielestäni tällä Ollilan verolla asetetaan kansalaiset asuinpaikkakuntansa mukaan eriarvoiseen asemaan. Tuulesta temmattuina pidän myös esityksiä valtakunnan jakamisesta joihinkin ajovyöhykkeisiin.

Ollilan vero on vain yksi tapa  pakko-ohjata kansalaisia haja-asutusalueilta etelän kasvukeskuksiin, metroreittien varsille.

Viime vuosisadan alkupuolella itäisillä mailla kansalaisten ”ohjaileminen” oli suoraviivaisempaa, mutta myös reilumpaa. Kansalainen noudettiin yöllä kotoaan ja nostettiin junaan. Määrämpää oli kaukana siellä mistä aamuauringon säteet tulvahtavat läntiseen maailmaan.

Reilua tämä oli tosin vain siinä mielessä että jokainen tiesi kuka junailua suorittaa.

Suomessa ollaan junailemassa kansalaisten siirtoa maalta asutuskeskuksiin hienovaraisemmin. Ketään ei muiluteta junaan, mutta tehdään maaseudulla asuminen niin hankalaksi että jokainen kynnelle kykenevä lähtee ihan oma-aloitteisesti. (Haja-asutusalueiden jätevesiasetus, alempiasteisen tiestön surkea kunto, yksityisautoiluun kohdistuva verotus, sudet porraspielissä ja karhut kesällä mehiläispöntöillä)

Näin ei tarvitse kenellekkään kertoa kuka on junailun takana.

Reijo