ITELLASTA…..

Itellan lomautukset puhuttavat edelleen. Posti ja postin jakajat ovat tärkeitä.
Moni laatikolla käyvä miettii, miten laatikon kansi kolahtelee jatkossa. Lomautetaanko juuri tämän alueen jakaja ja jos lomautetaan, mitä vaikutuksia sillä on postin saapumiseen.

Lomautusuhan alla on tiettävästi 1200 henkilöä, melkoinen määrä käsi- ja jalkapareja.
Lomautuksia on perusteltu työn, eli jaettavan postin vähenemisellä.
Näin sanoo lomauttaja, mutta lomautusuhan alla olevilla on toisenlainen mielipide. Julkisuudessa olleen tiedon mukaan postipaketit lisääntyivät viime vuonna 1,1 miljoonalla. Suurin osa paketeista kannetaan asiakkaan kotiovelle. Siinä ei automaatio taikka konevoima auta. Huhujen mukaan myös muun jaettavan materiaalin määrä olisi lisääntynyt.

Mikäli huhut pitävät paikkansa, on henkilöstövähennyksiin löydettävä muut syyt.
Mitä nämä muut syyt voisivat olla? Talouden tasapainottaminen lienee päällimmäisenä.
Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittanee sitä että taloon on tultava rahaa enemmän kun talosta virtaa ulos.
On pantava suu säkkiä myöten. Ei ole varaa törsätä.

Puhutaan sitten törsäämisestä taikka sivistyneemmin investoinneista, yhtä kaikki, Itella ei ole juuri investointejaan esitellyt. Hankinnat on pidetty piilossa ja tehty vai vihkaa, vai oletko kuullut puhuttavan että Itella hankki jakeluautoihinsa 4000 ajotavan seurantalaittetta. Hankintahinta lienee noin 20 miljoonaa euroa.
Laite paikantaa auton satelliittien avulla. Operaattorimaksu on 20 euroa /laite / kk, joten ajotapalaitteiden vuotuiset ylläpitokustannuksetkin ovat äkkipäätä laskettuna 960 000 euroa vuodessa.

Ajotapalaitteiden avulla kyetään reaaliajassa seuraamaan jakajan toimintaa ja ajotapaa. Jotenkin tuntuu, että jakajien ajotavan on oltava pahasti pielessä jotta laitteiden hankinta- ja ylläpitokustannukset saadaan säästettyä pois.

Minä tunnen monta postinjakajaa, enkä ole heidän ajotavassaan nähnyt mitään sellaista että sitä pitäisi erikseen seurantalaitteilla tarkkailla.

Suuressa työntekijäjoukossa on monenlaista ajajaa ja ajotapaa, mutta luulisi sitä nyt halvemmallakin opin menevän perille.

Salaisuus ei liene myöskään se, että Itella on ulkoistanut ajojaan. Suomalaista postia kulkee ulkomaille rekisteröidyissä autoissa.

Työhuoneeni seinällä on lista valtion omistamista yhtiöistä. Itella on listalla ja sillä on myös strateginen merkitys.

Kun yhtiöllä on strateginen merkitys, on syytä erittäin tarkasti seurata yhtiön toimintoja. Minä en luovuttaisi niitä ulkomaisiin käsiin. En, vaikka saisin satelliitin kautta seurailla auton liikkeitä.