IHMETTELEN ITELLAA…

Vanhoina aikoina posti oli postia ja postinjakajan aikataulun mukaan saattoi tarkistaa kellostaan oikean ajan.

Jakaja ja aurinko olivat aina ajassa.

Stylistien, stailistien, brändiduunareiden ja muiden helppoheikkien mielestä posti oli sanana ja käsitteenä vanhentunut ja kaipasi uutta ja freesimpää ilmettä. Piti uudistua…

Otettiin lentävä lähtö ja kehiteltiin postille toinen nimi ITELLA.

Muistelen että nimenanto, eli kastejuhlakaan ei tainnut olla ihan ilmainen. No joka tapauksessa posti ei enää ollut posti, vaan ITELLA.

Viime aikoina ITELLA on harpponut vaikeuksissa. Väkeä on kuulemma liikaa, ajoneuvoilla ajellaan miten sattuu ja posti ei ehdi ajoissa perille, ”ropleemia” on.

Asioita on korjailtu irtisanomisilla, asentamalla jakeluautoihin ajotapaseurantalaitteet ja jättämällä osa postista jakamatta.

Kansalaiset ovat kataantuneet kun päivän posti ei enää tule ajoissa. Postia maksusta lähettäneet ovat kataantuneet kun heidän maksamansa lähetys ei tulekkaan perille, vaan on roskiksessa. Itellan työntekijät ovat kataantuneet ja osa heistä on tätä kirjoitettaessa lakossa.

Jotakin pitää tehdä, jotta homma ei karkaa käsistä.

Työhuoneeni seinällä on lista valtion omistamista yhtiöistä. Joukossa on ITELLA ja sarakkeessa jonka päällä lukee ”yhtiöllä on strateginen merkitys”.

Kun ITELLALLA on meille kaikille strateginen merkitys, niin käsitykseni mukaan omistajaohjauksesta vastaavan ministerin tulee tehdä voitavansa yhtiön ongelmien korjaamiseksi.

Julkisuudessa olleiden juttujen mukaan:

-osa ITELLAN jaettavaksi jätetyistä mainoksista oli löytynyt roskalaatikosta. Tämä ei varmaan miellytä mainoksen jakelusta maksanutta.

-päiväposti ei tule ajoissa perille, vaan esimerkiksi lehti saattaa tulla laatikkoon vasta ilmestymispäivän jälkeen.

-Henkilöstöä on irtisanottu ja samoja henkilöitä on palkattu uudestaan.

Itellan henkilöstöltä saamieni tietojen mukaan (Kymmeniä puhelinkeskusteluja, sähköposteja ja tekstiviestejä ympäri maata)

-ITELLA kuljettaa esimerkiksi paketteja pitkin Suomea satoja kilometrejä ja jättää paketin lähelle määränpäätä varastoon. Varastosta paketin noutaa kylän taksi ja vie paketin määränpäähänsä. Muutaman satametrisen pakettia kuljettava taksi velottaa suoritteesta lähes saman taikka joskus jopa enemmänkin kun mitä ITELLA on saanut siitä aikaisemmasta matkasta. On kysytty, eikö olisi järkevämpää kuljettaa paketti määränpäähänsä asti.

-Henkilöstövähennysten jälkeen on postin jakelu takkuillut. Henkilöstövähennyksiä on perusteltu työn vähenemisellä. ITELLAN henkilökunnan mukaan jaettava ei ole vähentynyt, vaan joillakin alueilla on käynyt päin vastoin. Myös siitä on esimerkkejä että ITELLALLE on tarjottu työtä, eli jaettavaa, mutta ITELLA ei ole voinut ottaa työtä vastaan, koska ei ole riittävästi jakajia.

Eikö ole erikoinen tilanne valtio-omisteisella yhtiöllä? Potkitaan väkeä pois kun ei ole työtä, mutta ei oteta työtä vastaan kun ei ole väkeä joka sen kykenee määräajassa tekemään.

Klabbia on kun Nuffieltin ratissa.

Jätin Itellan henkilöstöongelmista tänään alla olevan kirjallisen kysymyksen:

KIRJALLINEN KYSYMYS

Itellan irtisanomisten vaikutus postin jakeluun

Eduskunnan puhemiehelle

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Itella on kuluvan vuoden aikana irtisanonut satoja työntekijöitään. Irtisanomisia on perusteltu töiden vähenemisellä. Irtisanotut ovat olleet postin jakelijoita ja auton kuljettajia.
Irtisanomisten jälkeen on postin jakelussa ollut pahoja häiriöitä. Häiriöiden poistamiseksi Itella on joutunut palkkaamaan irtisanomiaan työntekijöitä uudelleen.

Viimeisimpien uutisten mukaan Itella palkkaa 2000 kesätyöntekijää sijaistamaan vakinaisen henkilökuntansa kesälomia. Sosiaalisessa mediassa käydyissä keskusteluissa Itellan henkilöstöpolitiikkaa arvostellaan jyrkin sanoin.
Keskustelussa on noussut erityisesti esille huoli vakinaisista työsuhteista irtisanottujen ja uudelleen palkattujen työntekijöiden työetuuksista. Palkataanko heidät vanhoina työntekijöinä vanhoin etuuksin, vai onko kyseessä kokonaan uusi työsuhde jossa palkkaus ja muut työehtosopimuksen ehdot saattavat olla huonommat.

Omaa postiaan turhaan odottavat kysyvät, kuka vastaa Itellan poukkoilevasta henkilöstöpolitiikasta ja miten yhtiö perustelee irtisanomiset ja irtisanottujen uudelleen palkkaamiset. Mikä on yhtiön vastuu työntekijää kohtaan?

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimiin omistajaohjauksesta vastaava valtioneuvoston jäsen ryhtyy Itellan postinjakelu- ja henkilöstöongelmien korjaamiseksi?

Helsingissä 24 päivänä kesäkuuta 2014
Reijo Hongisto /p