ISO KUVA KATEISSA……

Suomella on velkaa noin 100 mrd. euroa. Kymmenkunta prosenttia kansalaisista on työttöminä. Suomen talous taantuu jo seitsemättä vuotta peräjälkeen. Samaan aikaan kilpailijamaidemme taloudessa alkaa näkyä jo elpymisen merkkejä.
Meillä ei elpymisen merkkejä näy.

Tilanne on erikoinen, sillä asiantuntemattomuudesta Suomea ei voi syyttää. Erään tilaston mukaan maassamme on 980 000 asiantuntijaa. ”Asiantuntija” on kuulemma yleisin ammattinimike tällä hetkellä.

Asiantuntijoita ja ”asiantuntijoita” istuu monella oksalla. Kaikkein surullisimpia ovat ne päivittäin yleisöosastoihin kommentoivat ”kaikkien alojen erityisasiantuntijat”, joilla näkyy olevan asiantunteva kommentti asiaan kun asiaan. Puhutaan sitten sikiön lähdettämisestä taikka auton bassokaiuttimen asentamisesta, niin aina lävähtää kommentti. ”Asiantuntemusta” löytyy.

Asiantuntemusta näkyy löytyvän myös liikennevirastosta, jonka organisaatiosta kirjoitetaan Wikipediassa näin:

”Organisaatio

Liikennevirasto on liikenteen asiantuntijaorganisaatio, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla. Se työllistää noin 650 asiantuntijaa ja lisäksi välillisesti noin 12 000 ihmistä eri infrahankkeissa. Tehtävät vaihtelevat liikenteen asiantuntijatehtävistä operatiiviseen liikenteen ohjaukseen ja hallinnollisiin tehtäviin. Liikenneviraston budjetti on vuosittain noin 1,8 miljardia euroa. [11]

Liikenneviraston pääjohtaja on KTM Antti Vehviläinen. Hän siirtyi pääjohtajaksi metsäyhtiö Stora Enson logistiikkajohtajan paikalta.”

Julkisuudessa olleen tiedon mukaan liikenneviraston asiantuntijat ovat kiinnittäneet huomiota liikennemerkeissämme olevien kuvien maskuliinisuuteen. Viraston asiantuntijoiden mielestä merkeissämme on liikaa miesmäisiä ja maskuliinisia kuvia.

Virasto haluaa korjata epäkohdan ja pyrkii tekemään liikennemerkeistä sukupuolineutraaleja.

Luit aivan oikein !

Savon Sanomissa olleen jutun mukaan liikenneviraston liikenteenohjauksen asiantuntija ( jätän nimen kirjoittamatta) toteaa ” Ruotsissa on käytetty myös hame päällä kulkevaa hahmoa, mutta en koe senkään olevan hyvä tapa. Liikennemerkeistä ei ole tarkoitus hahmottaa, että olisi jompaakumpaa sukupuolta”.

Kun nyt oikein asiantuntija on kiinnittänyt huomionsa merkkien maskuliinisuuteen, niin seuraava ”asiantuntija” saattaa kiinnittää huomionsa merkkien väritykseen. Muistamani mukaan esimerkiksi suojatietä osoittavassa merkissä on musta, siis MUSTA hahmo!

Ehkäpä tämä väriasiantuntija kehittelee hahmoihin sellaisen värin joka ei ole väri ollenkaan, koska tietämäni mukaan eriväriset hahmot saattavat merkitä eri ihmisille eri asioita.

Hieman vakavammin pohdittuna, lienee syytä laskeskella että mitä tällainen hahmosirkus veronmaksajillemme maksaa. Kun lasku selviää, voidaan pohtia sitä mikä vaikutus liikenneturvallisuuteen on sukupuolineutraalilla ja värittömällä hahmolla.

Minun mielestäni liikennemerkeillä on tarkoitus viestiä selvästi kuinka tienkäyttäjän tulee merkin vaikutusalueella käyttäytyä. Merkkiin maalatulla hahmolla ei ole ainakaan minulle mitään merkitystä.

”Asiantuntijat” voivat vapaasti olla toista mieltä!

Liikennemerkkien henkilöhahmojen värityksen ja sukupuolen sijaan kehotan valtiohallinnon palveluksessa olevia asiantuntijoita pohtimaan miten saamme töitä lähes puolelle miljoonalle työttömälle. Miten saamme talouttamme kohennettua ja miten saamme vähennettyä valtionvelkaamme.

ISO kuva lienee taloutemme tervehdyttämisessä ja liikennemerkkien henkilöhahmojen kuvat ja niiden väritys on jonninjoutavaa näpräämistä, johon meillä ei taida enää olla rahaa, eikä aikaakaan.

Jos liikennevirastossa on tällaiseen näpräämiseen aikaa, taitaa siellä olla liian paljon henkilökuntaa.