PITKÄSSÄ JUOKSUSSA…

Tämä politiikan teko, ihan leipätyönä, on pitkänsitkeää puuhaa. Pikavoittoja on turha odotella.

Joskus se aurinko paistaa meille poliitikoillekin ja silloin on syytä imeä orvasketeen kaikki mahdollinen, vaikka melanooman uhalla.

Eilen (9.6) oli auringonpaistetta monella paikkakunnalla. Lapualla valokeilassa kylpivät ns. Koveron risteys ja Honkimäen ramppi joiden korjaus- ja muutostöihin valtio myönsi rahaa 4,8 miljoonaa euroa.

Koveron risteyksessä kolisee lähes viikoittain. Minäkin olen siinä joutunut selvittämään useampaa liikenneonnettomuutta joten tiedän kokemuksesta kuinka vaarallinen risteys on.

Niukkuutta jaettaessa 4,8 miljoonaa on SUURI summa. Se pitää muistaa. Pitää muistaa myös että sen summan eteen on tehty hartiavoimin töitä jo monta vuotta.

Sain valtiopäiväneuvos Vistbackalta ”perinnöksi” huolehtia Koveron risteyksen rahoituksesta. Vistbacka oli itse vuosikausia esittänyt rahoitusta risteyksen korjaamiseksi ja puhunut risteyksen korjaamisen puolesta, mutta oppositiosta ei taitavankaan poliitikon ääni kovin kauaksi kuulu.

Aloitin oman urakkani heti edustajakauteni alussa 2011 kirjallisella kysymyksellä KK 366/2011 vp. Samana vuonna tein risteyksen korjaamiseksi talousarvioaloitteen TAA 86/2011 vp.

Pidin asiaa ”lämpimänä” ja tein seuraavana vuonna jälleen talousarvioaloitteen TAA 90/2012 vp ja lisätalousarvioaloitteen LTA 23/2012 vp.

Hehkutus jatkui vuonna 2013 talousarvioaloitteella TAA 106/2013 vp ja vuonna 2014 lisätalousarvioaloitteella LTA 37/2014 vp.

Tein 2014 myös kirjallisen kysymyksen KK 1081/2014 vp risteyksen liikenneturvallisuuden parantamisesta, koska kolaritilastot olivat muuttuneet oleellisesti ensimmäisestä kysymyksestäni.

Vaalien jälkeen huomasin olevani edelleen eduskunnassa ja nyt hallituspuolueen edustajana.

Tein oitis jälleen kirjallisen kysymyksen nyt ”omalle” ministerille. Kysymys on numeroitu KK 99/2015 vp.

Ministeri Berner vastasi kysymykseeni ja kysymyksen ohella keskustelin asiasta myös ministerin erityisavustajan kanssa. Lopputulema oli että vaaleanvihreää valoa näytetään.

Eilen varmistui että valo oli huomattavasti tummempaa.

Tässä minun osuuteni Koveron tiimoilta ja tiedän että moni muu on ollut asiassa yhtä aktiivinen. Tällä hallituskaudella vaalipiirin edustajien yhteistoiminta on ollut saumatonta. Kansanedustajien rinnalla hanketta ovat vieneet eteenpäin monet muut henkilöt ja erityisesti PRO KOVERO -liike jonka järjestämässä tilaisuudessa sain olla mukana 24.4.

Uskon että tienkäyttäjien turvallisuus paranee oleellisesti kun Koveron risteys ja Honkimäen ramppi saadaan korjattua.

Lapualaisten ohella auringonpaisteessa kylpivät eilen myös pietarsaarelaiset. Pietarsaareen vievän rautatien ns. kolmioraide sai rahoituksen ja rakentamispäätöksen. Tämän raiteen rakentamisen myötä raideliikenne Pietarsaareen nopeutuu huomattavasti.
Rautapyörillä kuljetetaan enimmäkseen puuta ja uuden radan myötä puun kuljettaminen nopeutuu ja tehostuu nykyisestä. Tämä merkitsee tietenkin sitä että UPM Kymmene ostaa puuta kauempaa ja tämä nostaa metsien arvoa ja tietenkin lisää työllisyyttä hankinta-alueilla ja itse tehtaalla Pietarsaaressa.

Mielestäni meillä Vaasan vaalipiirin edustajilla oli eilen syytä olla tyytyväisiä. Yhteispelillä se sujuu. 🙂