SILTARUMPUPOLITIIKKAA

Siteeraan usein Väinö Linnan Sotaromaania. Sama teos tunnetaan myös nimellä Tuntematon sotilas.

Kirjassa on monta elämää suurempaa sutkautusta ja sanontaa. Eräs niistä, ehkäpä yksi parhaimmista, on kirjoitettu tilanteeseen jossa konekivääriryhmä vetää ahkiota paksussa lumihangessa. Alikersantti Lahtinen vetää hämäläisen miehen sitkeydellä liina kireällä ja ärähtää vieressään tarpovalle ”vedä nyt sinäkin kovempaa, eihän sulla oo eres hiki”. Tähän legendaarinen vastaus ”em mää mittää hikkee koitakkaan vaa sitä että pulkka liikkus”.

Näin pitäisi toimia monessa paikassa. Hiki ei saa olla pääasia vaan pulkan liike.

Sanonta muistui mieleeni eilen illalla eduskuntaryhmämme pikkujouluissa. Tilaisuuteen oli kutsuttu myös toimittajia, joista yksi tuli juttusilleni. Minulle entuudestaan tuntematon toimittaja kysyi että ”kukas sinä olet”. Sanoin olevani sekatyömies. Seuraavaksi kysyttiin hymynkare suupielessä että mitäs se sekatyömies täällä tekee. Sanoin että olen eduskuntaryhmän pikkujoulussa ihan kuten toimittajakin. Kun peli oli avattu kohtalaisen leppoisesti, mentiin sivummalle jutustelemaan. Esittäydyimme puolin ja toisin ja jutustelimme tovin.

Toimittaja totesi että ompa edustaja elellyt piilossa kun hän ei tunnistanut miestä ja jatkoi, että et ole ainakaan pyrkinyt julkisuuteen. Sanoin että julkisuus ei minua kiinnosta vaan se, että pulkka liikkuu ja hommat hoituu. Mitä vähemmällä metelillä saa työnsä tehtyä, sitä parempi.

Valtiovarainvaliokunta päätti eilen perinteisistä ”joululahjarahoista”. Potti oli noin 40 milj.e. Ottavia käsiä oli paljon ja kohteita kymmenittäin. Joka puolella on rahareikiä.

Tie ja infrapuolelle oli varattu 6 miljoonan siivu. Tästä siivusta 500 000 euroa myönnettiin Vimpeliin, kahden KT 68:lla olevan risteyksen liikennejärjestelyjen parantamiseen. Raha ei tullut sattumalta, vaan senkin eteen moni edustaja veti ”pulkkaa” ihan hartiavoimin. Lopputulos oli odotettuakin parempi.

Olen poliisin työssä joutunut selvittelemään kolareita myös Vimpelissä. Kokemuksesta tiedän, että pelti paukkuu myös ns. Männikön ja Ventilän risteyksissä. Risteysten välissä, ihan kantatien vieressä on Vimpelin ala-asteen koulu. Ala-asteikäisten lasten turvallisuus paranee, jos koulun kohdalla ajetaan alhaisemmilla nopeuksilla. ”Meillä on monta mukulaa, mutta ei yhtään ylimääräästä” -sanonta koskettaa ainakin minua.

Olen alueen liikenneturvallisuuden parantamiseksi tehnyt kirjallisen kysymyksen ja kolme talousarvioaloitetta. Liitän viimeisimmän aloitteeni jutun jatkeeksi, jotta asia aukeaa hieman myös paikkakuntaa tuntemattomille.

Jo tähän ikään ehtinyt sekatyömies on oppinut, että jos valtion hommissa pyytää paljon, niin voi vähän saada. Nyt kävi toisin päin 🙂 oppia ikä kaikki!

Valtion rahoituksen lisäksi on aina myös kunnan laitettava omaa rahaa rakennuskohteeseen. Vimpelin kunnan kukkaro on vielä melko ohut, joten ei ole itsestään selvää että hanketta aletaan edes toteuttaa. Se on kuitenkin varma että toista kertaa ei valtiolta tähän hankkeeseen rahaa tule. Jos Vimpelillä ei ole rahalle käyttöä, niin uskon että naapurikunnilla on.

Aika näyttää lyödäänkö lapio maahan Vimpelissä vai jossain muualla.

TALOUSARVIOALOITE 75/2014 vp

TAA 75/2014 vp – Reijo Hongisto /ps ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen kahden kiertoliittymän rakentamiseen kantatielle 68 Vimpelin kirkonkylään

Eduskunnalle

Vimpelin kirkonkylää sivuaa kantatie 68. Kantatien poikki kulkevat niin sanotussa Männikön-risteyksessä Koskelantie ja Lakaniementie (7421) ja niin sanotussa Ventilän risteyksessä Patruunantie ja Isokankaantie (750).

Risteysten väli on 965 metriä ja risteysten välissä, aivan kantatien 68 vieressä on Vimpelin keskustan ala-aste. Alueella on nopeusrajoitus 60 km/h—80 km/h. Alempi rajoitus on voimassa koulujen kevät- ja syyslukukausien aikana ja ylempi rajoitus on voimassa koulujen kesäloman aikaan.

Poliisi on valvonut ajonopeuksia alueella ja joutunut kirjoittamaan rangaistusvaatimuksia ja rikesakkomääräyksiä.

Ajonopeudet pysyvät maltillisina vain sen aikaa, kun poliisi on valvomassa. Kun poliisipartio poistuu alueelta, kohoavat ajonopeudet jälleen huomattavasti yli sallitun. Molemmissa risteyksissä on tapahtunut useita liikenneonnettomuuksia, eikä uhreiltakaan ole aina vältytty.Tehokkain tapa alentaa risteysten välisiä ajonopeuksia ja vähentää liikenneonnettomuuksia on rakentaa kiertoliittymät Männikön ja Ventilän risteyksiin.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2015 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 350 000 euroa kahden kiertoliittymän rakentamiseen kantatielle 68 Vimpelin kirkonkylään.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2014
•Reijo Hongisto /ps
•Ritva Elomaa /ps
•Anssi Joutsenlahti /ps
•Lauri Heikkilä /ps
•Pietari Jääskeläinen /ps
•Vesa-Matti Saarakkala /ps
•Arja Juvonen /ps