KADUILLA TUULEE…

..Asfaltti kiiltää…laulaa Jari Sillanpää. Mukava laulu jota kuuntelee lystikseen auton ratissa. Viimepäivinä olen laulujen sijaan kuunnellut kuitenkin puhelinta.

Minulle soitellaan paljon, erityisen paljon on soittoja tullut liikennekaaren uudistuksesta. Soitot tulevat pääasiassa Nissanien ja Opelin etupenkiltä. Yhtään soittoa ei ole tullut mustan Audin taikka Mersun takapenkiltä.

Automerkit ja soittajien asema autossa kertovat soittajan sosiaalisen taustan. Arvasit oikein… lihaa ja makkaraa (joskus myös suolaa) syövät suomalaiset heteromiehet ovat tarttuneet känsäisillä kourillaan puhelimeen ja antavat kansanedustajalle palautetta siitä miten maa makaa.

Miesten ohella olen kymmeniä kertoja keskustellut tavallisten suomalaisten Naisten kanssa. Linjalla on ollut yksinhuoltajaäitejä, jotka pitkän työpäivän jälkeen hoitavat kodin, kuskaavat lapsiaan harkkoihin ja yrittävät jotenkin selviytyä postiluukusta tipahtelevien laskujen kanssa. Tämä porukka elää kädestä suuhun. Rahaa ei ole ylimääräisiin etelän lomiin, eikä mihinkään millä voisi edes hitusen helpottaa omaa oloaan. Perheessä on auto, jolla mennään kodin ja työpaikan väliä, käydään kaupassa hakemassa lapsille ruokaa ja kuskataan lapsia harkkoihin. Autolla ei jatketa mitään kehon osaa, eikä sillä osoiteta omistajan varallisuutta. Auto on välttämätön käyttöesine, ei mitään muuta. Auton käyttökulut yritetään pitää mahdollisimman pieninä, sillä jokainen autoon ja autoiluun uhrattu euro on pois perheen muista menoista. Joka euro lasketaan, sentitkin!

Ei ole ollut mukavaa kuunneltavaa, ei todellakaan! Siitä huolimatta minä olen kuunnellut ja kuuntelen, sen olen näille soittajille velkaa. Minä olen näiden soittajien äänillä eduskunnassa. Nämä soittajat ovat luottaneet minuun ja nyt soittaessaan he kertovat minulle miten minun pitää heidän asiaansa ajaa.

Näillä soittajilla ei ole varaa uusiin autoihin, se viiden tonnin menopeli riittää. Sen on riitettävä, koska muuhun ei ole varaa. Näitä ihmisiä ei auta, eikä näiden ihmisten elämää helpota se että uusilta autoilta poistetaan vero. Yksikään näistä viiden tonnin autolla ajavista ei voi ostaa viidenkymmenen tonnin autoa. Ei voi vaikka haluaisikin.

Autoveron poistaminen auttaa jo muutenkin hyväosaisia ja taloudellisesti hyvässä asemassa olevia ihmisiä, ei näitä viiden tonnin autolla ajavia. Autoveron poistaminen koetaan kädenojennukseksi hyvätuloisille. Moni kysyy -onko tämä oikein. Sanon että ei ole!

Hallituspuolueen edustajana velvollisuuteni on puolustaa hallituksen esityksiä. Velvollisuus on, mutta tunnustan rehellisesti että nyt on vaikeaa. Reki ottaa hietaan -kuten sanotaan.

Olen nyt alustavasti perehtynyt ministeri Bernerin esityksiin ja joudun valitettavasti tunnustamaan, että minä en voi millään seisoa näiden esitysten takana.

En lähde esitystä enemmälti ruotimaan, totean vain, että kun nyt polttoaineveroina ja muina maksuina kerätään autoilijoilta lähes 8,5 mrd. euroa, siitä palautuu teiden ja muun infran hoitoon vain murto-osa. Mihin menee suurin osa rahasta? Joku vetää välistä. Rahareikiä riittää nyt ja tulevaisuudessa.

Uskotko Sinä ihan tosissasi että meno muuttuisi yhtiöittämisen myötä? Minä en usko. Minä en usko ilmaisiin aterioihin. Niitä ei ole ollut, eikä niitä ole. Joku vaatii aina osansa, tavalla taikka toisella. Yhtiöittäminen ei ratkaise tierahojen käyttöä. Nykyisessä taloustilanteessa ei ole mitenkään mahdollista, että kaikki liikenteestä kerätyt eurot palautuisivat teiden ja muun infran hoitoon. Jos olisi, minkä takia eurot eivät palaudu jo nyt. Mikä estää? Minun käsitykseni mukaan esteenä on koko valtionhallinnon krooninen rahapula. Liikenteestä kerätyillä euroilla rahoitetaan myös muita valtionhallinnon toimia. Jos vyöryttäminen lopetettaisiin, pitäisi vastaava rahamäärä hankkia jostain muualta ja muilla keinoilla. Mistä raha otetaan ja millä tavalla? Mietipä sitä!

Pitää muistaa, että kysymyksessä on vasta täysin ”puskista” tullut ministeriön esitys. Asiaa ei ole käsitelty hallitusneuvotteluissa, eikä siitä näin ollen ole sovittu ennakolta. Pidän erittäin omituisena ja valitettavana tapaa jolla asiaa on valmisteltu. Näin mullistavasta asiasta olisi ehdottomasti pitänyt sopia jo hallitusneuvotteluissa, jolloin jokainen neuvotteluihin osallistuva olisi voinut kohdaltaan päättää, tukeeko esitystä vai eikö tue.

Jälleen kerran ministeriön virkamiehet ovat suhmuroineet esityksen omissa kabineteissaan, keskustelematta siitä muiden kanssa. Minun käsitykseni mukaan meidän pitäisi pelata joukkuepeliä, jossa jokaisen pelaajan pitäisi tietää missä peliväline liikkuu ja mihin se on tarkoitus seuraavaksi siirtää. Näin koko joukkue, taikka ainakin kaikki hallituspuolueiden kansanedustajat tietäisivät missä mennään ja ennen kaikkea mihin mennään. Nyt ei tietä.

Hallituspuolueen edustajana esimerkiksi minä luin lehdestä jutut mystisistä mustista laatikoista. Ei saisi sanoa, mutta sanon kuitenkin, että hallituksen tiedottamisessa on toivomisen varaa. Ei anna hyvää kuvaa hallituksen toimista, kun kerta toisensa jälkeen julkisuuteen pompahtaa esitys josta osa on tietoinen ja osa ei ole, ja sitten lehtien palstoilla ja sosiaalisessa mediassa keskustellaan siitä mitä tehdään. Sanon suoraan, että on perin outo tapa hoitaa asioita.

Minun mielestäni asioita pitää valmistella ministeriöissä kaikessa rauhassa ja vasta sitten kun on jotain esitettävää, esitetään se yhtä aikaa kaikille hallituspuolueille. Näin jokainen puolue voi kohdaltaan arvioida, tukeeko esitystä vai eikö tue. Jos ja kun löytyy yhteinen kanta, tullaan julkisuuteen vasta sen jälkeen. Omaa uraansa pönkittävät syväkurkut on seulottava ministeriöistä. Jos joku vuotaa keskeneräisiä asioita, on paikallaan kysyä, olisiko joku muu tehtävä Hänelle ehkä soveliaampi. Luottamusta vaativat työtehtävät vaativat luottamusta.

Minun tulkintani mukaan uudistuksen maksajiksi valikoituvat vanhoilla autoilla paljon ajavat henkilöt. Nämä henkilöt asustelevat täällä kehä III:n pohjoispuolella, susien seassa. Näillä selkosilla on vähän julkista liikennettä. Palvelut on vähennetty minimiin ja työpaikat imetty maakuntakeskuksiin. Täällä ei enää pärjää ilman omaa autoa.

Olen antanut itseni ymmärtää, että meidän Perussuomalaisten rinnalla myös muut hallituspuolueet kantavat huolta koko Suomen asuttuna pitämisestä. Jos ajoneuvoverouudistus toteutetaan nyt esitetyssä muodossa, on syytä unohtaa pontevat puheet maaseudun ihmisten etujen ajamisesta. Tämä verouudistus iskee kaikkein pahimmin juuri meihin maaseudun ihmisiin. Onko tämä Sinun mielestäsi oikein?