KUN ANTEEKSIPYYNTÖ EI RIITÄ

YLE uutisoi 28.3.2017 ”Kansaneläkelaitoksen (KELA) pääjohtaja Elli Aaltonen pyytää anteeksi ihmisiltä, jotka kärsivät tukien maksun takkuilusta ja kohtuuttomista viivästyksistä”

Anteeksi on pyydetty ja sillä selvä – vai onko?

Kelan maksuongelmat ovat olleet tiedossa jo pitemmän aikaa. Edellinen pääjohtaja Liisa Hyssälä jätti seuraajalleen ikävän perinnön. Olen vuosien saatossa saanut kymmeniä katkeria soittoja Kelan avun varassa eläviltä vähävaraisilta ihmisiltä. Näillä ihmisillä on varaa vain ruokaan ja lääkkeisiin, ei mihinkään muuhun. Kaikki muu on heidän elämästään poissa. Monen kehoa koettelee näläntunteen lisäksi vielä jokin sairaus taikka vamma.

Kun tällainen ihminen joutuu käymään maakuntakeskuksen sairaalassa vaikkapa dialyysihoidossa kolme kertaa viikossa, on elämä tukalaa jo tämän takia. Kun kymmenien kilometrien matka tehdään taksilla, täyttyy maksukatto jo parissa viikossa. Tämän jälkeen hoitoon matkaavan pitäisi saada Kelalta kortti, jota näyttämällä matkakulut minimoituvat. Ongelma on siinä, että Kela ei kykene käsittelemään riittävän nopeasti näiden omavastuuosuuksien täyttymistä, eikä lähettämään tästä todisteena olevaan korttia asiakkaalle.

Ei pysty – on liian hapokasta, sanoi ”kola Ollikin” taannoin. Kelalle on käynyt samoin. Kela ei pysty käsittelemään asiakkaidensa asioita riittävän nopeasti ja riittävän tehokkaasti.

Taksikorttiongelma oli tiedossa jo keväällä -16, siis vuosi sitten. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja kun voi sanoa, että sama rumba toistuu taas vuoden päästä. Tammi- ja helmikuu ovat pahinta aikaa. Ongelma oli tiedossa mutta mitään ei tehty, paitsi pyydettiin anteeksi.

Kun ongelma on ollut vuonna 2016 ja vuonna 2017, niin on aika todennäköistä, että samaa laulua lauletaan taas vuoden päästä. Jos ei mitään tehdä – anteeksipyyntöä lukuunottamatta.

Se Kelasta, sitten Viestintävirastoon.

Minulle soiteltiin Lehtimäen ja Soinin suunnilta jo kesällä 2015, että YLE -veroa peritään palkasta mutta TV kuva ei näy kunnolla. Soittoja tuli useampia ja taisi siinä Soinin markkinoillakin muutama henkilö ottaa saman asian puheeksi. Soitin viestintävirastoon, puhelimeen vastasi erityisasiantuntija, jonka nimen jätän tässä tilan puutteen vuoksi mainitsematta. Kerroin erityisasiantuntijalle ongelmasta, asiantun…siis ERITYISasiantuntija tarttui ongelmaan kuin kutusärki riimuverkkoon. Kiini on ja pysyy – taikka näin minä ainakin luulin. Luulo ei ole tiedon väärtti – sanotaan.

Erityisasiantuntija pyysi minua toimittamaan kuvan laadun ongelmista kärsivien talouksien yhteystiedot osoitteineen, jotta he voivat tehdä tarvittavat mittaukset ja suorittaa muita toimenpiteitä. Kuulosti hienolta ja minä olin myyty, näin se homma toimii.

Laitoin viestiä kylille ja nimiä alkoi ilmaantua listoihin. Sain listat ja toimitin ne postissa erityisasiantuntijalle. Muistamani mukaan nimiä oli 70-100 per lista. Luulin asian olevan kunnossa. Luulo ei ole tiedon väärtti.

Kesällä 2016 kyselin Soinin markkinoilla tapaamiltani, että joko telkkarin kuva näkyy kunnolla. Ei näy – oli vastaus! Hämmästyin, koska luulin viestintäviraston asiasta vastaavana virastona paimentaneen palvelutuottaja Digitaa korjaamaan lähetinongelmat. Luulo ei ole tiedon väärtti.

Soitin jälleen erityisasiantuntijalle, Hän kertoi ongelma-alueilla tehdyistä mittauksista ja muista toimista ja että Digitaa on velvoitettu toimimaan asiassa. Alueelle on asennettu yksi täytelähetinkin. Sanoin, että tehdyistä toimista huolimatta ongelma ei ole poistunut. Pyysin palvelun tuottaja Digitaa hoitamaan velvoitteensa, jotta YLE -veroa maksavat asukkaat saavat rahoilleen vastineen. Asiaa luvattiin ”katsoa” uudelleen. Uskoin erityisasiantuntijaa ja luulin, että nyt viimein ja vihdoin elävää kuvaa näkyy myös kuusiokuntien alueella. Luulo ei ole tiedon väärtti.

Viimeisin vaihe tässä episodissa on ihan parin viikon takaa. Minulle soitti henkilö joka kertoi odotelleensa kunnollista TV kuvaa nyt puolitoista vuotta. Odottavan aika on tunnetusti pitkä. Kerroin soittajalle, että minun käsitykseni mukaan ongelmat on jo korjattu ja kaikki ovat tyytyväisiä. Soittaja sanoi jotain jota en tähän kirjoita.

Soittaja kertoi laittaneensa nimensä jo syksyllä 2015 kerättyyn nimilistaan ja odotelleensa siitä lähtien jonkinlaista yhteenottoa viraniomaisilta, koska Hän oli jo käyttänyt kaikki keinot joilla yksityinen kansalainen voi ylipäätään parantaa TV kuvan laatua. Mikään ei auta, kuva ei edelleenkään näy kunnolla.

Soitin -ties monennenko kerran – jälleen erityisasiantuntijalle ja kerroin että ongelmaa ei ole korjattu. Erityisasiantuntija sanoi minulle, että ongelmatalouksien asukkaiden tulee nyt ottaa sähköisesti yhteyttä viestintävirastoon, viraston verkkosivulla olevalla kaavakkeella ja kertoa ongelman laadusta. Yhteydenottolomakkeelle tulee merkitä myös ongelmatalouksien osoitteet, jotta voidaan käydä suorittamassa mittaukset oikeissa paikoissa.

Minä luulen olevani kohtuullisen rauhallinen perussuomalainen mies. Luulo ei ole tiedon väärtti. Tunnustan, että tässä vaiheessa kuppi kaatui. Parlamentaarisen puhetavan muistaen ilmoitin erityisasiantuntijalle, että nämä kansalaiset ovat kirjoittaneet nimensä osoitetietoineen listoihin, jotka olen toimittanut Teille jo syksyllä 2015, siis puolitoista vuotta sitten ja nyt Te esitätte, että näiden ihmisten pitää uudestaan ilmoittaa Teille samoja asioita jotka kaiken järjen mukaan pitäisi olla tiedossa ja jo hoidettunakin.

Puhelun jälkeen kaivoin esille yhden nimilistan. Listassa on 76 nimeä. Soitin 30 ensimmäiselle listaan nimensä kirjoittaneelle, joista 26 vastasi. Jokainen vastaaja kertoi, että TV kuvan laatu ei ole parantunut millään tavalla.

Joku on varmaan kuullut, että täällä eduskunnassa valmistellaan jotain SOTEA. Onhan se tärkeä, mutta niin on tämä TV -kuva-asiakin. Sote ei ole minulle periaate kysymys, mutta tästä TV -asiasta on sellainen kehkeytynyt. Minä käännän kaikki kivet ja kannot, jotta valvova viranomainen hoitaa valvontavastuunsa ja paimentaa palveluntuottajaa hoitamaan oman rootelinsa kuntoon. Anteeksipyyntö ei enää riitä!

Viimeisin episodi tässä jonkun mielestä pienessä, mutta soinilaisten ja lehtimäkeläisten mielestä ISOSSA asiassa on YLE. Asia on toki myös YLE:n tiedossa ja tässä vaiheessa pitää reilusti sanoa, että vaikka YLE:ä paljon parjataan ja jopa haukutaan, niin ainakin tässä asiassa YLE:n taholta on oltu asialla.

Vielä Kelaan…

Mitä luulet tapahtuvan, jos velkavankeudessa Kelaan oleva kansalainen sanoo maitokaupan kassalla ”pyydän anteeksi, mutta minulla ei ole yhtään rahaa. Minun rahani ovat Kelassa, velkokaa sieltä”

Minä luulen, että ostostapahtuma keskeytyy ja tavarat jäävät kauppaan. Anteeksipyyntö ei enää riitä!