MEDIATIEDOTE

NAAKAN TÄYSRAUHOITUS PÄÄTTYY

Maa- ja metsätalousvaliokunta päätti tänään, että naakka siirretään luonnonsuojelulailla rauhoitettujen lintujen listalta metsästyslain rauhoittamattomien lintujen luetteloon, toteaa valiokunnan jäsen Reijo Hongisto (Sin).

Asiaa käsitellään eduskunnan suuressa salissa heti juhannuksen jälkeen ja lain on tarkoitus tulla voimaan jo 1.8.
-Esitin naakan täysrauhoituksen purkamista kirjallisessa kysymyksessäni jo vuonna 2011. Toistin esitykseni vuotta myöhemmin, mutta silloin ei opposition edustajan ääntä kuultu, saatikka kuunneltu. Nyt hallituspuolueen edustajana puhe menee ”paremmin perille” ja valiokunta alkoi käsitellä rauhoituksen purkamista oma-aloitteisesti alkukeväästä. Asiaa käsiteltiin valiokunnassa perinpohjaisesti ja lähes yksituumaisesti. Vain vihreiden edustaja vastusti naakan täysrauhoituksen purkamista ja hän jätti valiokunnan mietintöön eriävän mielipiteensä.
-Olen erittäin tyytyväinen valiokunnan päätökseen, sillä nyt viimein ja vihdoin voidaan naakkoja vähentää ilman poikkeuslupia myös viljelyksiltä, viljasiiloista ja savuhormeista. Seuraavaksi käännetään katseet merimetsoihin ja valkoposkihanhiin ja selvitetään niiden täysrauhoituksen purkamista.