MEDIATIEDOTE

Tiedote 29.8.2018
Julkaisuvapaa

Sinisten Hongisto: Viljelijästä välitetään

Hallitus päätti budjettiriihessä odotetusti mittavista toimista suomalaisen ruoantuotannon turvaamiseksi ja maatalouden tukemiseksi. Maataloutta tuetaan tämän vuoden lisäbudjetista 30 miljoonalla eurolla. Summa kohdistetaan siis jo tämän vuoden puolella mm. kansallisen kotieläintuen korotuksiin sekä kotieläintalouden ja kasvinviljelyn tukiin.

”Hallitus otti onkeensa Sinisten esityksestä, että tämän kauden satovahinkoja voidaan korjata vain tämän vuoden lisätalousarviosta. Nyt tuki ei tule liian myöhään. Kun kriisi on päällä, on toimittava heti”, Sinisten Hongisto kiittelee.

Ensi vuoden budjetissa varaudutaan tukemaan maataloutta yli 50 miljoonalla. Ennaltaehkäisevillä toimilla kuten Välitä viljelijästä -projektin rahoituksen turvaamisella ja maatalousyrittäjien eläkelain viivästyskoron tilapäisen alentamisen jatkolla tuetaan erityisesti viljelijöiden jaksamista. Lisäksi luonnonhaittakorvausta vielä kehysriihessä tehdystä 21,5 miljoonan korotuksesta lisättiin 6 miljoonalla eurolla.

”Siniset haluavat säilyttää kotimaisen maatalouden. Suomalainen ruoantuotanto on turvattava. EU:sta emme saa apua vaan nämä on hoidettava kansallisesti. Siksi Sinisten tavoitteena onkin seuraavalla vaalikaudella kansallisen maataloustuen osuuden korottaminen. Maksetaan vähemmän EU:lle ja enemmän suoraan Suomeen”, Hongisto täydentää.

Hongisto tyrmistynyt keskustan ja kokoomuksen junttaamasta turpeen energiaveron nostosta

Vapon hallintoneuvoston jäsenenä toimiva Hongisto hämmästelee turpeen energiaveron nostoesitystä budjettineuvotteluissa. Hongisto perustelee näkemystään maalaisjärjellä.

”Tällä ratkaisulla turvetta energiatuotannossa käyttävät siirtyvät kuitupuun ja tuontihakkeen käyttöön. Kuitupuulle olisi arvokkaampaa käyttöä biosellulaitoksissa, joita ollaan rakentamassa tasaisesti koko maahan. Hakkeen tuonti Venäjältä tulee lisääntymään. Kivihiilen tuontikaan ei vähene. Sinisten edustajat eivät tule vähällä hyväksymään veron nostoesitystä budjetin jatkokäsittelyssä”, toteaa Hongisto.

Lisätietoja:
kansanedustaja Reijo Hongisto